Autor : Hořice Pavel

 

 

Model tanku ABRAMS M1A2

 

Již pár let stavím rádiem řízený model tanku ABRAMS M1A2 .

Po několika nezdařených pokusech s vanou , pojezdovými koly , věží a hlavně pohonem jsem se rozhodl vzít celou konstrukci stavby od podlahy .

Mým cílem je zkonstuovat vyrobit a sestavit celý model tak aby se co nejvíce podobal skutečnému tanku.

Celý model je v měřítku 1:10 .

Vana je z hliníkových plechů o síle 2 mm , které jsou přišroubovány k vinklu , pojezdová kola soustružená z duralové kulatiny , uložena na dvou kuličkových ložiscích a O kroužkem proti vniknutí nečistot do ložisek .

Vnější ramena kol z mosazi , vnitřní rameno odpružení z duralu a tlačné pržiny jsou na čepech pro lepší chod .

S pohonem byly zatím největší problémy , pro elektro phon byla nejvhodnější gelová baterie 12V 18Ah , ale aby se celek dalo do trochu slušného pohybu to nestačilo . Malý pístový jednoválcový motor ze strunové sekačky by se vešel , ale dávat dvoutaktní motor do moderního tanku mi přišlo trochu blbý , čtyřtaktní motory jsou už moc velké .

Vzhledem k těmto faktům jsem začal přemýšlet nad výrobou vlastního motoru a po několika úvahách mě zaujala konstrukce turbívých motorů , jenže modelářské turbíny nejsou vůbec vhodné k pohonu pozemních modelů .

V 50-tých až 60-tých letech probíhal výzkum a vývoj spalovacích turbín pro osobní i nákladní auta .

Vývoji se věnovaly : Anglie , USA , Francie a Itálie .

Začátky byly 40 – 60 L / 100 Km při výkonu 85 koní , po „pár“ letech vývoje bylo dosaženo 19 – 20 L / 100 Km při výkonu 140 koní a vývoj pokračoval ještě pár let , jenže pro mne z neznámých důvodů vývoj skončil i získat tyto dobové materiály byla docela náhoda .

Takže volba padla na spalovací turbínu dvouhřídelovou s rekuperací na propan-butan . Celá konstrukce je pokusná s nejistým výsledkem , ale „pokud“ to bude fungovat tak by byla fakt špica .

Jelikož turbína pracuje v deseti-tisících otáčkách , což by normální převodovka s ozubenými koly asi nevydržela ,

nejvhodnější možností je převod plochým ozubeným řemenem . Nad převodovým ústrojím jsem si také dlouho lámal hlavu , protože jsem si zadal : více stupňová řaditelná převodovka s možností přeřazování za jízdy , schopnost otočení na místě (né jedním pásem) , jednoduchost výroby a pracovat při vysokých otáčkách. Výsledkem je šesti stupňová hydraulická převodovka a dva hydromotory (jeden na pás) . Celá sestava bude ze tří zubových hydrogenerátorů (čerpadel) , soustavy přepouštěcích ventilů (zařazení rychlostního stupně , spojka , diferenciálu a reverzačních ventilů pro zpětný chod) a dva lamelové hydromotory .

To jsou zatím jen úvahy a přání , ale jen co dám dohromady turbínu , začnu dělat i na převodovce , protože pro jiný motor by se moc nehodila .

K ovládání bude za potřebí mnoho spínacích kanálů , tak jsem sestavil digitální vysílačku se zpětnou vazbou ,

má 36 kanálů z toho je 24 kanálů na ovládání modelu a 12 kanálů zpětné vazby o stavu modelu .

Střelbu z kanónu bych rád simuloval poplašnými náboji s kapacitou 40 ran a když zbyde ve věži místo ,

možná i simulace střelby z kulometů .

To je zatím asi vše .

 

Odpružená vana s pásem

01001 01002 01003 01004

m01001.jpg                               m01002.jpg                               m01003.jpg                               m01004.jpg 

 

Díly turbíny:

Oběžné kolo kompresoru (nepoužitelné)

.

02001

m02001.jpg

Mother board s kompresorem

.

m02002-10.bmp   

m02002.jpg

Pohled na kompresor s dynamo-startérem

m02003-10.bmp

m02003.jpg

Jádro tepelného výměníku

.

m02004-10.bmp

m02004.jpg

 

 

 

 

Vysílačka s přijímačem

03001 03002

m03001.jpg                          m03002.jpg 

 

 

Copyright © 2008 Hořice Pavel

Zaoblený obdélník: Hlavní stránka

Zaoblený obdélník: ABRAMS M1A2

Zaoblený obdélník: Můj model ABRAMS M1A2

Zaoblený obdélník: Foto z modelářských akcí

Zaoblený obdélník: Video z modelářských akcí

Zaoblený obdélník: Další projekty

Zaoblený obdélník: Odkazy na zajímavé stránky

 

Aktualizace: 23.3. 2008

Za chibi v textu se omlouvám.